назад

Як працювала система БПД Дніпропетровщини у 2022-воєнному році

Більше ніж 41, 5 тисяча звернень до місцевих центрів й бюро по консультації, близько 4 тисяч  – по вторинну правову допомогу із складання процесуальних документів та представництво у суді, понад 800 проведених правопросвітницьких заходів – такі підсумки роботи системи БПД Дніпропетровської області у 2022-му році.

Минулий, дві тисячі двадцять воєнний рік, видався дуже непростим для прифронтової Дніпропетровщини. Системі БПД, як і її мешканцям, довелося зіштовхнутися з різноманітними викликами: повітряні тривоги, небезпека від ракет з перших хвилин війни, прильоти, артобстріли, вимкнення світла, відсутність інтернету. Водночас  значно виросла й потреба у безоплатній правовій допомозі, оскільки майже з перших днів вторгнення російських військ на територію України, регіон почав приймати людей з окупованих та близьких до бойових дій територій, що робить і сьогодні. Усі установи системи регіону ні на день не припиняли роботи та усі наші фахівці продовжують щодня ретельно виконувати свої обов’язки», – зазначає в.о. директора Регіонального центру з надання БВПД у Дніпропетровській області Сергій Соколов.

Додала роботи юристам  системи й велика кількість змін у Законодавстві, пов’язана з введеням воєнного стану, що потребувала масових пояснень під час консультування та правопросвітницьких заходів . Під час звернень, звісно,  було й багато стандартних питань: розірвання шлюбу, стягнення аліментів, позбавлення батьківських прав, незаконне звільнення з роботи, відмова у призначенні пенсії, зняття арешту з коштів та майна боржника, призначення субсидії, оскарження протоколу або постанови про адміністративне правопорушення, компенсація за залиття квартири, виписка з квартири чи будинку тощо, з яких клієнти отримували консультації та допомогу у вирішенні проблеми в судовому порядку при наявності пільгової категорії. З введенням воєнного стану стало менше звернень, які стосуються звичайних побутових питань, наприклад, сусідські спори. Зменшилася також  кількість звернень клієнтів із земельних питань.

Але у воєнний час все ж таки  більш актуальними для людей стали такі  питання, як: перетин кордону, військовий облік та порядок призову на військову службу, оформлення статусу внутрішнього переселенця та отримання грошових виплат, компенсація за пошкоджене майно внаслідок воєнних чи бойових дій, відкриття спадщини, встановлення юридичних фактів (народження смерті, проживання станом на певний час, припинення трудових відносин) на тимчасово окупованих територіях, виїзд за кордон з дитиною, встановлення опіки або догляду за особою, яка потребує стороннього догляду, інвалідності через вибухову травму, визнання особи недієздатною тощо. З’явилися також і запити щодо проблем, які  до цього ігнорувалися, але наразі їх вирішення стало важливим: помилки у документах, не до кінця оформлена власність, неофіційний шлюб, визнання батьківства, відсутність паспорта громадянина України.

Відбулися значні зміни й у тематиці інформування громадян, яка теж зазнала забарвлення воєнного стану та його наслідків.  Те ж саме торкнулося й порядку роботи усіх установ системи БПД області.

До воєнних умов мали пристосовуватися дуже швидко: нові тарифні пакети з більшим об’ємом мобільного інтернету, перехід на робочі планшети, прийняття звернень під ліхтариком на батарейках, консультування на вулиці чи у сховищі, або просто з мобільних телефонів, надання правової допомоги у спеціальних пунктах для внутрішньо переміщених осіб, а іноді й навіть на вокзалі, через який прямували евакуаційні потяги , прийняття на роботу колег-переселенців.  Але ми не припиняли працювати й продовжуємо щодня надавати усі види безоплатної правової допомоги у місцевому центрі та в усіх його бюро», – зазначає в. о. директора Дніпровського місцевого центру з надання БВПД Анастасія Юхименко.

Так, дійсно, фахівці Дніпровського МЦ з надання БВПД  та його бюро прийняли на себе найважчий удар в області, надавши у минулому році найбільшу кількість консультацій  – 14 329 , та обробили понад 1 200 звернень зі складання процесуальних документів й представництва в судах.

Не набагато відстав від Дніпровського й Криворізький місцевий центр з надання БВПД, фахівці якого надали 11 246 юридичних консультацій, та у  1 142-х  випадках  –  безоплатну вторинну правову допомогу. Оскільки Криворіжжя з перших днів війни також надає прихисток переселенцям, найчастіші питання тут, з якими люди звертались за консультаціями –  перетин кордону, вивіз дитини за кордон одним з батьків, військовий облік та мобілізація, трудові права, права внутрішньо переміщених осіб і військовослужбовців. А ось правопросвітницьких заходів тут провели найбільше в області  –  380 із загальним охопленням понад 10 000 осіб.
Тематика заходів – права внутрішньо переміщених осіб, фіксація пошкодженого майна внаслідок воєнних дій, захист потерпілих від домашнього насильства, трудові права в умовах воєнного стану, мобінг, способи захисту прав, доступ до безоплатної правової допомоги, захист прав землевласників та землекористувачів. Найцікавіше з правопросвітництва у 2022 році – це тренінги з протидії домашньому насильству для дітей і молоді “Нульова толерантність до насильства”, вебінари “Трудові права в умовах війни”, “Земельні відносини в умовах воєнного стану”.
За 2022 рік  фахівцями Криворізького МЦ також було створено серію з 50 відеоуроків “ПРАВОкуємо” на ТРК “Рудана”. Серед громадян тільки за перші півроку поширено понад 20000 інформаційних матеріалів

Завдяки командній роботі та спільним зусиллям наших працелюбних юристів, навіть у важкий воєнний час, ми робимо усе можливе для захисту прав мешканців Криворіжжя”, – наголошує в. о. директора Криворізького місцевого центру БВПД Ольга Северін.

У звичному робочому ритмі, не зважаючи на складні воєнні умови, працював  у минулому році й Павлоградський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги.  За 2022 рік тут прийнято 5 380 звернень клієнтів з різних питань та надано вторинну правова допомогу 610 клієнтам, зокрема працівниками центру  – 533, адвокатами – 77, а також проведено понад 190 правопросвітницьких заходів на різні правові теми. Для спрощення роботи та забезпечення доступності до правової допомоги й правосуддя  Центр віддав пріоритет обслуговуванню клієнтів за допомогою електронних сервісів держави: портал Пенсійного фонду України, електронний кабінет платника Державної податкової служби України, Електронний суд, що  дозволяє клієнтам контролювати строки  та якість отримання безоплатної правової допомоги. Комунікація з клієнтами також вийшла на рівень використання інформаційно – комунікативних технологій: звернення за допомогою телефону, електронної адреси та  у месенджерах. Також це торкнулось й проведення заходів, адже більшість партнерів системи БПД. Дотримуючись вимог безпеки, намагалися уникнути скупчення людей, а відтак, і зросла кількість заходів, проведених в онлайн форматі.

 Складний рік. І це стосується не тільки організації роботи, зміни категорій осіб, які мають право на безоплатну правову допомогу, відсутності працівників, відсутності комунікації між партнерами, в силу не готовності до реалій воєнного стану. Головним чинником, з яким довелось навчитися працювати у 2022 року, є психологічний настрій клієнтів, що спричинив підвищення психологічного навантаження на працівників, це викликано бідами та станом осіб, що звертаються за допомогою» – коментує роботу Центру у воєнному році директор Павлоградського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги  Оксана Косоног.

У 2022 році фахівці Кам’янського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги теж працювали із значним навантаженням. Вони надали 4 353 правові консультації та  вторинну правову допомогу 413-и особам, провели 160 правопросвітницьких заходів. Також 2022 рік став особливим для цього Центру за кількістю звернень саме внутрішньо переміщених осіб. За результатами року стало зрозуміло, що питання цієї категорії осіб фахівцями системи БПД вирішуються швидше, ніж юристами, які надають платні послуги, адже фахівці системи зацікавлені у швидкому вирішенні питання на користь клієнта.

За підсумками минулого року можу сказати, що й фахівці, й клієнти системи БПД навчились підлаштовуватися під обставини. На сьогоднішній день наше бюро повністю обладнане для надання консультацій за відсутності світла. Якщо нам телефонують, а зв’язок поганий, то фахівчині Кам’янського МЦ шукають кращого сигналу на вулиці або консультують через месенджери. На жаль, після початку повномасштабного вторгнення, зменшилась кількість транспорту у місті. Тому ми створили  достатню кількість

дистанційних пунктів доступу до безоплатної правової допомоги у сільських/селищних радах, ЦНАПах, відділах центрів зайнятості, благодійних фондах, бібліотеках, тощо», – говорить про роботу у 2022 році директор Кам’янського місцевого центру з надання БВПД Андрій Дишлюк.

Безумовно найважчим у Дніпропетровській області видався минулий рік для  Нікопольщини, яка більше ніж пів року перебуває під постійними обстрілами ворога. Це, звісно не могло не позначитися й на роботі системи БПД району. Перед її співробітниками тут постало дуже багато викликів: деякі чоловіки-колеги, включаючи директора Центру боронять нашу державу на воєнному фронті, а ті, хто залишився працювати,  – на правовому полі.  6 198 осіб звернулися до Нікопольського МЦ з надання БВПД й отримали відповіді на свої юридичні питання, а 276 осіб – вторинну правову допомогу. За цей час також фахівці системи БПД Нікопольщини намагалися надавати актуальну інформацію щодо змін законодавства й проводили правопросвітницькі заходи, семінари, відповідні заняття, забезпечували роботу виїзних консультативних пунктів  для різних категорій клієнтів. Нерідко доводилося в останній момент відміняти захід через обстріл  чи відсутність електропостачання.

Чи був складний рік? Чи важко було надавати правову допомогу? Чи варто було проводити інформаційні заходи? Чи потрібно було надавати вторинну правову допомогу?  На всі ці питання можна відповісти одним словам –  «ТАК». У ці складні воєнні часи ми по-особливому відчули, наскільки важлива наша робота, наскільки вона потрібна людям, і це надихає на її продовження, не зважаючи ні на що!» – зазначає в.о. директора Нікопольського МЦ з надання БВПД Ніна Петрова.