назад

Як захистити інтереси клієнта за допомогою медіації?

30 вересня 2019 року у правовому клубі «Pravokator.Одеса» відбулася конференція, присвячена презентації результатів реалізації пілотного у системі надання безоплатної правової допомоги проекту “Забезпечення доступу вразливих груп населення до медіації у сімейних та спадкових спорах”.

Що таке медіація, у чому місія альтернативних способів вирішення спорів, як вирішити сімейний або спадковий спір за допомогою медіатора, як працюють “кабінети медіації” на базі місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, – все це обговорили на заході адвокати, представники суддівського корпусу, медіатори, правники, соціальні працівники, представники системи БПД.

Медіація – це процедура врегулювання конфлікту під час переговорів між його сторонами за допомогою медіатора. Одеса стала першим в Україні містом, де можна скористатись послугами медіаторів на безоплатній основі.

Як це працює? Клієнт може прийти до Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, де йому обов’язково у сімейному або спадковому спорі запропонують скористатись послугами медіатора. Такий спосіб вирішення конфлікту дозволить зберегти час та гроші для клієнта. Для системи БПД це означає можливість надати доступ до процедури медіації вразливим категоріям населення, економію бюджетних коштів на оплату послуг адвокатів, а також зменшення кількості справ, що передаватимуться до суду.

Система безоплатної правової допомоги має достатні ресурси для втілення сучасних методик вирішення досудового вирішення спорів – це фахівці центрів, які вміють ідентифікувати медіабельні справи та правильно пропонувати клієнтам процедуру примирення, це й пул професійних адвокатів-медіаторів та спеціально обладнане приміщення – кабінет медіації, де можна це зробити», – зазначила директорка Регіонального центру Світлана Клішина.

Для навчання фахівців системи БПД були залучені практикуючі сімейні медіатори Громадської спілки «Українська академія медіації» та Громадської організації «Ліга медіаторів України» , які наразі здійснюють й менторську підтримку працівників місцевих центрів під час надання ними допомоги в забезпеченні клієнтам доступу до медіації.

Учасники конференції багато говорили про переваги процедури медіації для учасників спорів: забезпечення інтересів дитини у сімейних спорах, збереження відносин у сім’ї, економію часу то грошей, добровільне та ефективне виконання рішень за згодою сторін, виявлення та задоволення інтересів обох сторін, уникнення тривалих судових процесів. Показовим є досвід Сполучених Штатів Америки та Канади, де близько 80% всіх спорів вирішується за допомогою медіації без звернення до суду.

Як зазначила Світлана Клішина, головним викликом для системи БПД у впровадженні досвіду проведення процедур медіації є брак знань і нерозуміння процесів медіації громадянами. Вона підкреслила необхідність популяризувати у суспільстві саме поняття медіації як альтернативного способу вирішення конфліктів.

Поряд з неосвіченістю громадян з питань медіації існує проблема відсутності бажання сторін конфлікту брати на себе відповідальність за його вирішення та самостійно приймати рішення. Нажаль, суспільство перекладає цю відповідальність на юристів, адвокатів та суддів. Але ми активно займаємося популяризацією процедури медіації та запрошуємо всіх долучитися до цієї важливої місії», – зазначила директорка Одеського місцевого центру Алла Перетятко.

Для того, щоб отримати більше інформації про медіацію та вирішити сімейний або спадковий спір за допомогою медіатора, можна звернутись до Одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Коблевська, 40, телефони: (048) 726-14-45, (048) 726-14-44.

Завантажити інформаційний буклет «Врегулювання сімейних та спадкових спорів за допомогою медіації» можна завантажити тут.