Кожного дня ми споживаємо різноманітні товари та послуги, платимо за них і заслуговуємо на їх якість. Чи не кожен із нас зіштовхувався з порушенням наших споживацьких прав у повсякденному житті – при купівлі товарів у продуктовому чи побутовому магазині, при отриманні послуг у комунальній сфері. Тому кожен повинен знати, на що він має право і на що може розраховувати.
Задля належного інформування громадян, про їх права як споживача фахівчиня Кобеляцького бюро правової допомоги Анастасія Волошко разом з провiдним iнспектором Полтавського РВ № 2 фiлiї ДУ «Центр пробацiї» в Полтавськiй областi Мариною Шевченко провела інформаційну годину для підоблікових суб’єктів пробації на тему: «Захист прав споживачів».
«Проблема захисту прав споживачів набула особливої гостроти й актуальності, тому дуже важливо, щоб кожен споживач знав усі можливі шляхи та способи захисту своїх прав» – зазначила представниця системи безоплатної правової допомоги.
За словами юристки, відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів» споживачі під час укладення, зміни, виконання та припинення договорів щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції, а також при використанні продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на: захист своїх прав державою; належну якість продукції та обслуговування; безпеку продукції; необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця) відповідно до Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”; обслуговування державною мовою відповідно до Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”; відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;) звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав; об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
«Держава забезпечує споживачам захист їх прав, надає можливість вільного вибору продукції, здобуття знань і кваліфікації, необхідних для прийняття самостійних рішень під час придбання та використання продукції відповідно до їх потреб, і гарантує придбання або одержання продукції іншими законними способами в обсязі, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров’я і життєдіяльності. У разі порушення своїх прав, споживач має право спробувати вирішити спір у досудовому порядку, звернувшись до територіальних органів Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (далі – Держпродспоживслужба) (Головних управліннь Держпродспоживслужби в областях, в місті Києві; районних управлінь Головних управліннь Держпродспоживслужби в областях, в місті Києві).» – повідомила Анастасія Волошко.
Також вона зазначила, що споживач може підготувати позовну заяву та вирішити спір у суді. Позов про захист прав споживачів подається до суду: за місцем проживання споживача, або за місцем знаходження відповідача, або за місцем заподіяння шкоди, або за місцем виконання договору – на вибір позивача.
Згідно статті 22 Закону України «Про захист прав споживачів», споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їх прав.
По завершенню зустрічі, фахівчиня бюро надала відповідні роз’яснення присутнім та інформаційно-методичні матеріали системи БПД.
За отриманням безоплатної правової допомоги громадяни можуть звертатися до Кобеляцького бюро правової допомоги, контактний телефон: (05343) 3-43-74, та за електронною адресою kobeliatske@legalaid.pl.ua.