назад
12.12.16

Як зміняться умови оплати послуг адвокатів з надання БВПД протягом 2017 – 2018 років і чи дійсно держава замало їм платить?

Останнім часом адвокати, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, все частіше ставлять питання про справедливість пропонованих їм державою умов оплати відповідних послуг і цікавляться, як зміняться ці умови у зв’язку із загальною реформою системи оплати праці, рішення про яку щойно прийняла Верховна Рада України, підтримавши урядову ініціативу.

Спробуємо розібратись і знайти відповіді на запитання адвокатів.

Згідно пункту 3 Порядку оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2014 року № 465 “розмір винагороди за годину роботи адвоката становить 2,5 відсотка місячного розміру мінімальної заробітної плати, визначеного законом на час видачі адвокатові доручення”.

У статті 8 Закону України “Про Державний бюджет України на 2016 рік” передбачено “установити у 2016 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі: з 1 січня – 1378 гривень, з 1 травня – 1450 гривень, з 1 грудня – 1600 гривень; у погодинному розмірі: з 1 січня – 8,29 гривні, з 1 травня – 8,69 гривні, з 1 грудня – 9,59 гривні”.

У плані пріоритетних дій Уряду на 2016 рік, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 травня 2016 р. № 418-р за пропозицією Координаційного центру з надання правової допомоги передбачено “розроблення проектів нормативно-правових актів щодо встановлення розміру оплати послуг адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, на рівні не менше 5 відсотків мінімальної заробітної плати за одну годину” (пункт 5 підрозділу 4. Розширення доступу до безоплатної правової допомоги та покращення її якості розділу V. Забезпечення верховенства права та безпеки громадян, протидія корупції).

6 грудня 2016 року Верховною Радою України прийнято Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України” (реєстраційний номер 5130 від 15.09.2016), у пункті 3 прикінцевих положень якого передбачено “установити, що мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат. До внесення змін до законів України щодо незастосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини, вона застосовується у розмірі 1600 гривень”.

У проекті Закону України “Про Державний бюджет України на 2017 рік” (реєстраційний номер 5000 від 15.09.2016), прийнятому Верховною Радою України у першому читанні 20.10.2016 та доопрацьованому Урядом України 03.11.2016, передбачено “установити у 2017 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі для працездатних осіб: з 1 січня 2017 року – 1600 гривень, з 1 травня – 1684 гривні, з 1 грудня – 1762 гривні” (стаття 7).

У підготовленому Координаційним центром з надання правової допомоги на виконання згаданого плану пріоритетних дій Уряду на 2016 рік проекті змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 вересня 2014 року № 465 “Питання оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу” передбачено, що розмір винагороди за годину роботи адвоката становить 2,5 відсотка прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі для працездатних осіб, визначеного законом на час видачі адвокатові доручення, а з 1 січня 2018 року – 5 відсотків прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі для працездатних осіб, визначеного законом на час видачі адвокатові доручення. Цей проект уже погоджений Міністерством соціальної політики, Міністерством економічного розвитку і торгівлі. Проект був не погоджений Міністерством фінансів, оскільки потребуватиме суттєвого збільшення видатків з державного бюджету, але після проведеної узгоджувальної наради 9 грудня 2016 року, ми очікуємо на його погодження 12 грудня 2016 року.

Сьогодні розмір винагороди за годину роботи адвоката становить 40 гривень (для порівняння: встановлена законом мінімальна заробітна плата у погодинному розмірі – 9,59 гривні);

У разі прийняття згаданих проектів нормативно правових-актів він становитиме:

з 1 січня 2017 року – 40 гривень (для порівняння: встановлена законом мінімальна заробітна плата у погодинному розмірі – 19,34 гривні);

з 1 травня 2017 року – 42,1 гривні (для порівняння: встановлена законом мінімальна заробітна плата у погодинному розмірі – 19,34 гривні);

з 1 грудня 2017 року – 44,05 гривні (для порівняння: встановлена законом мінімальна заробітна плата у погодинному розмірі – 19,34 гривні);

з 1 січня 2018 року – не менше 88,1 гривні (для порівняння: встановлена законом мінімальна заробітна плата у погодинному розмірі – не менше 19,34 гривні).

Таким чином, протягом двох років планується збільшити розмір винагороди адвоката за годину роботи з надання безоплатної вторинної правової допомоги порівняно з теперішнім рівнем встановленої законом мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі в 9,5 разів.

ДОВІДКОВО:

Відповідно до пункту 14 розділу ХІ “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України “Про державну службу” (з урахуванням внесених змін згаданим законопроектом № 5130 від 15.09.2016) “мінімальний розмір посадового окладу групи 9 у державних органах, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міст обласного значення, становить:

з 1 січня 2017 року — 1,25 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року;

з 1 січня 2018 року — 1,5 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 1 січня календарного року”.

Якщо порівняти умови оплати державних службовців з умовами оплати послуг адвокатів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, то виходить наступне.

За умови повної зайнятості адвоката за контрактом з центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги його/її місячний заробіток з 1 січня 2017 року становитиме 6720 гривень, а мінімальний розмір посадового окладу державного службовця відповідного рівня – 2000 гривень (різниця у 3,4 разів на користь адвоката). З 1 січня 2018 року – не менше 14800,8 гривень у адвоката та 2400 гривень у державного службовця відповідного рівня (різниця у 6,2 рази на користь адвоката). Таким чином, за той самий період у адвокатів рівень оплати їх послуг збільшиться у 2,2 рази (на 120%), в той час як у державних службовців – лише в 1,2 рази (на 20%).

І ще одне порівняння. Розрахункова середньомісячна заробітна плата штатних працівників центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги (у тому числі близько 1500 юристів, які безпосередньо надають безоплатну первинну правову допомогу і безоплатну вторинну правову допомогу у вигляді складання процесуальних документів та представництва в суді) у 2017 році – 3515,9 гривень. В той же час розрахунковий місячний заробіток адвоката (за умови його/її повної зайнятості за контрактом з центром з надання безоплатної вторинної правової допомоги) з 1 січня 2017 року становитиме 6720 гривень (в 1,9 разів більше), з 1 травня 2017 року – 7072,8 гривні (в 2 рази більше) та з 1 грудня 2017 року – 7400,4 (в 2,1 рази більше).

 Андрій Вишневський, директор Координаційного центру з надання правової допомоги


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook          YouTube YouTube          Google Google+       т Twitter