До Черкаського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги звернулась Наталія Ігорівна. Жінка розповіла, що має проблеми з оформленням спадщини та просила допомогти у їх вирішенні.
«Внаслідок пожежі у 2020 році загинув мій батько. Через деякий час після його смерті я звернулась до нотаріуса з метою оформлення спадщини, до якої входив, зокрема, легковий автомобіль. Однак, нотаріус видав постанову про відмову у вчиненні нотаріальної дії, оскільки я не змогла пред’явити оригінал свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу. Адже під час того жахливого нещасного випадку, вогнем було знищено будинок, майно, речі та документи батька, які знаходилися у будинку. Серед іншого було втрачено і свідоцтво про реєстрацію автомобіля», – розповіла клієнтка.
У Черкаському місцевому центрі прийняли рішення призначити адвоката Марину Левченко, яка співпрацює з системою БПД, для захисту прав та представництва інтересів пані Наталії у суді.
Адвокат підготувала позов з доказами, які підтверджували неможливість пред’явлення спадкоємицею належних документів до нотаріуса для оформлення спадщини згідно чинного законодавства.
Врахувавши об’єктивність причин, за яких пані Наталія була не в змозі надати нотаріусу оригінали правовстановлюючих документів на спадкове майно, Соснівським районним судом міста Черкаси прийнято рішення, яким позовні вимоги задоволено повністю і визнано за Наталією Ігорівною право власності на легковий автомобіль в порядку спадкування.
Коментує адвокат Марина Левченко.
Як відбувається оформлення спадщини?
Спадкуванням є перехід прав та обов`язків (спадщини) від фізичної особа, яка померла (спадкодавця) до інших осіб (спадкоємців). До складу спадщини входять усі права та обов`язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.
Відповідно до ч.1 ст.1261 ЦК України, у першу чергу право на спадкування за законом мають діти спадкодавця, у тому числі зачаті за життя спадкодавця та народжені після його смерті, той з подружжя, який його пережив та батьки.
Спадкоємець, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно із спадкодавцем, має подати нотаріусу заяву про прийняття спадщини протягом шести місяців з моменту відкриття спадщини.
Відповідно до ч.1 ст.68 Закону України «Про нотаріат» від 02 вересня 1993 року №3425-XII, нотаріус, або в сільських населених пунктах – посадова особа відповідного органу місцевого самоврядування, уповноважена на вчинення нотаріальних дій, при видачі свідоцтва про право на спадщину за законом перевіряє факт смерті спадкодавця, час і місце відкриття спадщини, наявність підстав для закликання до спадкоємства за законом осіб, які подали заяву про видачу свідоцтва, та склад спадкового майна.
На підставі п.4.14 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22 лютого 2012 року №296/5, видача свідоцтва про право на спадщину на майно, яке підлягає реєстрації, проводиться нотаріусом після подання правовстановлюючих документів.
Неподання відомостей та документів на вимогу нотаріуса є підставою для відмови у вчиненні нотаріальної дії.
Як оформити спадщину у разі відмови нотаріуса вчиняти нотаріальні дії?
Власник майна може пред`явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.
Оформлення спадщини через визнання права власності судом допускається тільки за умови, якщо це право не можна захистити в нотаріальному порядку (Постанова Верховного Суду від 22 вересня 2021 року у справі №227/3750/19).
Справа № 712/10040/21