назад
02.02.17

3 805 фактів порушень правоохоронцями КПК та порядку інформування центрів з надання БВПД – узагальнений аналіз 2016 року

575fa0b0c0d5c naruchniki 1200Із загальної кількості повідомлень, що надійшли до регіональних центрів з надання БВПД, а також з інформації, отриманої від адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, виявлено 3 805 випадків, що свідчать про порушення працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги про випадки затримання, адміністративного арешту або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою (далі – Порядок інформування). Пропонуємо увазі громадськості – відповідний детальний аналіз.

СПОЧАТКУ НАГАДАЄМО…

Порядок інформування затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2011 року (із змінами). Відповідно до Порядку інформування регіональні центри з надання БВПД у разі виявлення порушень суб’єктами подання інформації вимог зазначеного Порядку інформують Координаційний центр з надання правової допомоги про такі випадки.

12 лютого 2016 року між Національною поліцією України та Міністерством юстиції України було укладено Меморандум про співпрацю у сфері надання безоплатної правової допомоги, одним із завдань якого визначено впровадження спільних механізмів та заходів щодо здійснення моніторингу стану забезпечення прав, свобод та законних інтересів громадян, зокрема права на безоплатну вторинну правову допомогу та дотримання гарантій адвокатської діяльності.

Координаційний центр здійснює систематичний аналіз щодо виявлених фактів порушення працівниками правоохоронних органів вимог КПК та Порядку інформування.

Так впродовж 2016 року до регіональних центрів загалом надійшло 43 767 повідомлення про затримання осіб, з яких: 
  –  18 368 – становили повідомлення про затримання осіб за вчинення кримінальних правопорушень;
  –  25 399 – повідомлення про затримання осіб за вчинення адміністративних правопорушень та адміністративний арешт.

Із загальної кількості повідомлень, що надійшли до регіональних центрів, а також враховуючи інформацію, отриману від адвокатів, які залучаються до надання безоплатної вторинної правової допомоги, працівниками регіональних центрів було виявлено 3 805 випадків порушень працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування.

Dgr 1

Як реагування на ці факти регіональні центри підготували та направили до Головних управлінь Національної поліції в областях та м. Києві або прокуратури відповідної області (міста) 401 звернення, із зазначенням конкретних фактів виявлених порушень та висловленням прохання про проведення службової перевірки та вжиття належних заходів реагування по кожному з них. Варто зазначити, що впродовж 2013 року регіональними центрами було підготовлено та надіслано 72 таких звернення; у 2014 році – 106 звернень; у 2015 році – 50 таких звернень, що свідчить про наявну тенденцію до їх збільшення у порівнянні з минулими роками.

Dgr 2

Переважна більшість таких звернень (3 764) стосується виявлених фактів порушень уповноваженими службовими особами (черговими) центрів під час отримання ними повідомлень про затримання осіб, проведення звірки відомостей із суб’єктами подання інформації та/або здійснення моніторингу офіційних веб-сайтів відповідних Головних управлінь Національної поліції в областях та м. Києві.

Також про 38 випадків порушень з боку працівників правоохоронних органів стало відомо від адвокатів, що залучаються регіональними центрами до надання безоплатної вторинної правової допомоги на території відповідної області (міста) та 3 повідомлення – від родичів та/або близьких осіб затриманих.

Dgr 3

«Як бачимо, критично низьким є показник надходження повідомлень про випадки порушень вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування до регіональних центрів від адвокатів та родичів або близьких осіб затриманих. Це, в свою чергу, свідчить про нагальну необхідність у проведенні відповідної інформаційно-роз’яснювальної кампанії серед населення, а також адвокатів, які залучаються регіональними центрами до надання безоплатної вторинної правової допомоги затриманим особам», – зазначають фахівці Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру.
                        
ДЕ ПОРУШУВАЛИ НАЙБІЛЬШЕ?

Переважну більшість таких звернень у зв’язку з фактами виявлених порушень було підготовлено та направлено до відповідних Головних управлінь Національної поліції в регіоні та/або до обласних (міських) прокуратур регіональними центрами у Полтавській (78), Київській (43), Сумській (41), Івано-Франківській та Донецькій (по 23), Дніпропетровській (20) областях.

Dgr 4

За результатами розгляду 41 звернення, направленого Регіональним центром у Сумській області до Головного управління Національної поліції та прокуратури Сумської області з інформацією про виявлені факти порушень працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування: 8 працівникам поліції винесено усне попередження; 16 – суворе попередження; 4 – оголошено догану.

Після розгляду 13 звернень, що підготовлені та направлені за ініціативою Регіонального центру в Херсонській області до Головного управління Національної поліції та прокуратури Херсонської області: 13 працівникам – винесено усне попередження; 4 – оголошено догану та 1 працівника поліції за власним бажанням звільнено з роботи у правоохоронних органах.

За результатами розгляду 10 звернень, підготовлених та направлених до Головного управління Національної поліції та прокуратури Тернопільської області за ініціативою Регіонального центру у Тернопільській області: 3 працівникам поліції було винесено усне зауваження та 1 – суворе попередження.

Також за інформацією Головних управлінь Національної поліції у Житомирській, Полтавській та Чернівецькій областях у відповідь на листи відповідних регіональних центрів щодо виявлення, запобігання та недопущення випадків затримання осіб без належного оформлення їх статусу 2-х працівників правоохоронних органів було звільнено з органів внутрішніх справ та 1 – звільнено з посади та переведено на іншу.

Загалом, за результатами виявлених регіональними центрами випадків, що свідчать про порушення працівниками правоохоронних органів вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування, за звітній період часу до 144 співробітників поліції було застосовано дисциплінарні стягнення та/або інші заходи дисциплінарного впливу.

Dgr 5

Варто зазначити, що це на 56 % більше у порівнянні з 2015 роком (63 особи).

Dgr 6

Довідково: (ст. 12 Дисциплінарного статуту органів внутрішніх справ України, яким визначено види дисциплінарних стягнень).

«Як свідчить проведений аналіз відповідей, що були отримані регіональними центрами від Головних управлінь Національної поліції в областях та м. Києві, більшість з них (42) містять суто формальний характер, без конкретизації вжитих заходів дисциплінарного впливу до винних осіб. Такі тенденції систематично спостерігаються, зокрема у Рівненській, Львівській та Чернівецькій областях», – каже керівниця Управління забезпечення доступу до правової допомоги Координаційного центру Олена Сінчук.

За її словами, також значна частина отриманих відповідей містить інформацію про те, що на час підготовки відповіді службове розслідування за фактом виявленого порушення триває (10) або фактів порушення вимог КПК та Порядку інформування працівниками органів поліції виявлено не було (74).

«Такі листи-відповіді ми передаємо Управлінню забезпечення прав людини Національної поліції України для проведення ретельної перевірки та вжиття відповідних заходів реагування», – додає вона.

Приклади:

Регіональний центр у Кіровоградській області на підставі заяви адвоката про те, що на розписці про отримання копії обвинувального акта містяться ознаки службового підроблення її підпису, було підготовлено лист до місцевої прокуратури, за результатами розгляду якого було відкрито кримінальне провадження за частиною першою статті 366 Кримінального кодексу України («Службове підроблення»). На даний час досудове розслідування по справі триває.

За інформацією Регіонального центру в Івано-Франківській області, центр встановив факт відмови Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області проводити звірку відомостей стосовно кількості переданих територіальними органами поліції повідомлень про випадки затримання з кількістю таких повідомлень, зареєстрованих регіональним центром. Про зазначений випадок одразу було поінформовано уповноваженого Голови Національної поліції з контролю за дотриманням прав людини у поліцейській діяльності Управління забезпечення прав людини Національної поліції України в Івано-Франківській області для вжиття відповідних заходів реагування.

У деяких же випадках узагалі було відсутнє реагування зі сторони поліції на виявлені центрами факти порушень. 

Так, відповідей на 95 звернень із зазначенням конкретних фактів порушення співробітниками поліції вимог КПК та Порядку інформування взагалі отримано не було, не зважаючи на повторно направлені листи окремих регіональних центрів.

Dgr 7

ХАРАКТЕРИСТИКА ВИЯВЛЕНИХ ПОРУШЕНЬ

Більшість порушень – 3 683 – стосується порушення вимог статті 213 Кримінального процесуального кодексу України та пункту 2 Порядку інформування (порушення строків інформування регіональних центрів про випадки затримання осіб);

95 – неповідомлення регіонального центру про випадок затримання особи або обрання запобіжного заходу;

25 – порушення вимог пунктів 9 та 10 Порядку інформування (перешкоджання вільному доступу адвоката до затриманої особи);

16 – порушення вимог частини п’ятої статті 208 Кримінального процесуального кодексу України (фактичне затримання осіб без складання протоколу про затримання);

6 – проведення слідчих дій до повідомлення особі про підозру;

5 – порушення вимог статті 54 КПК України (схиляння підзахисного до відмови від адвоката, призначеного центром, без участі такого адвоката);

2 – ненадання адвокату процесуальних документів для ознайомлення;

1 – виявлення адвокатом факту застосування насильства до затриманої особи.

Dgr 8

ВИСНОВКИ ТА НАСТУПНІ КРОКИ

На думку працівників Управління забезпечення доступу до правової допомоги, випадки порушення вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування свідчать про низкий рівень поінформованості як осіб, затриманих за підозрою у вчиненні кримінального та/або адміністративного правопорушення, так і співробітників правоохоронних органів, уповноважених здійснювати такі затримання.

У зв’язку з цим сьогодні особливо актуальним є питання щодо якнайшвидшого розміщення в приміщеннях чергових частин, кабінетах слідчих, оперативних працівників, кімнатах для затриманих та доставлених чергових частин, салонах службових автомобілів, автомобілів для перевезення затриманих і взятих під варту осіб, камерах ізоляторів тимчасового тримання, інформаційних матеріалів (наклейок, плакатів, буклетів, пам’яток тощо) з єдиним телефонним номером системи безоплатної правової допомоги.

З метою врегулювання цього питання Координаційний центр підготував проект спільного наказу Міністерства юстиції України та Міністерства внутрішніх справ України «Про затвердження Порядку розміщення друкованої продукції з інформацією про права осіб на захист та безоплатну правову допомогу в органах і підрозділах Національної поліції України». Зазначений проект наказу після опрацювання з відповідними структурними підрозділами Міністерства юстиції був направлений на погодження до Міністерства внутрішніх справ України (лист Міністерства юстиції від 30 січня 2017 року № 782/29/26-17).

Крім того, Координаційний центр направив заступнику Голови Національної поліції України – начальнику Головного слідчого управління пропозиції щодо внесення змін до Пам’ятки до затриманих осіб, яка затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 28 квітня 2009 року № 181, якими було запропоновано доповнити згадану Пам’ятку інформацією про єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги в Україні (0-800-213-103), право захищати себе особисто та користуватися правовою допомогою захисника, у тому числі, за рахунок держави у випадках, передбачених кримінальним процесуальним законодавством та/або законом, що регулює питання надання безоплатної правової допомоги.

Також проведений аналіз свідчить, що кількість випадків недотримання вимог кримінального процесуального законодавства та Порядку інформування, виявлених регіональними центрами, з боку працівників правоохоронних органів зросла в порівнянні з минулими роками. У зв’язку з цим, в рамках виконання Меморандуму Мін’юсту із Нацполіцією представниками регіональних центрів проводяться різноманітні правопросвітницькі заходи для співробітників правоохоронних органів, спрямовані на підвищення рівня їх правової поінформованості та належного виконання покладених на них завдань.

Нині у рамках співпраці з Управлінням забезпечення прав людини Національної поліції України здійснюється робота щодо підготовки пропозицій до проекту Порядку проведення щоквартальних звірок між регіональними центрами та територіальними органами поліції щодо кількості переданих та зареєстрованих повідомлень про випадки затримання осіб, та впровадження, визначеного ним механізму чіткого та оперативного інформування регіональних центрів про випадки затримання осіб органами поліції.


Приєднуйтесь до сторінок Координаційного центру з надання правової допомоги у соціальних мережах:

Facebook Facebook               YouTube YouTube                Google Google+            тTwitter