назад
30.06.21

Безбар’єрність у доступі до правової інформації та правосуддя

Забезпечити рівні можливості для всіх українців у доступі до правової інформації та правосуддя – головна ціль системи безоплатної правової допомоги. Особливо це стосується людей, які потребують додаткової уваги. Це люди старшого віку, люди з інвалідністю, батьки дітей з інвалідністю, маломобільні люди та інші.

«Доступ до правосуддя є невід’ємною частиною сталого та всеосяжного розвитку держави. Забезпечити рівні можливості для всіх українців у доступі до правової інформації та правосуддя – один із пріоритетів Міністерства юстиції. Кожна людина повинна мати рівний доступ до правових послуг. І йдеться не лише про фізичну безбар’єрність, а й про наявність документів та правової інформації у доступних форматах», – зазначила заступниця Міністра юстиції Валерія Коломієць.

У ході першого засідання Ради безбар`єрності, яке відбулося під головуванням Прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля та за участю першої леді Олени Зеленської, кожне міністерство презентувало свої ініціативи до Плану заходів з реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на 2021-2022 роки. Зокрема, – й відповідний План заходів у сфері правосуддя.

З проєктом Плану заходів щодо впровадження Стратегії безбар’єрності можна  ознайомитись за посиланням: https://bit.ly/3d7RGe8.

Система БПД вже впроваджує заходи безбар’єрності у доступі до правосуддя. Так, більшість приміщень центрів та бюро правової допомоги обладнані пандусами або кнопками виклику фахівців.

Утворено мережу консультаційних пунктів доступу до правової допомоги аби послугами фахівців системи БПД могли скористатися люди, які проживають у віддалених населених пунктах або перебувають у місцях несвободи. Фахівці системи БПД надають адресну правову допомогу людям, які через об’єктивні причини не можуть самостійно звернутися до центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

Особи з порушенням мови чи слуху можуть отримати правову допомогу, скориставшись послугами перекладу жестовою мовою.

Щодо інформаційної безбар’єрності, то буклет «Безоплатна правова допомога: правова допомога, що гарантується державою» перекладено мовами 15 національних груп, представники яких найчастіше звертаються до системи БПД. Крім того, надруковані шрифтом Брайля буклети, які інформують про види безоплатної правової допомоги і про те, де саме та яким чином її можна отримати.

Виготовлено кілька відеороликів у форматі відеоскрайбінгу – короткі відеопояснення з певних питань, які супроводжуються схематичними малюнками, субтитрами та закадровим озвучуванням.

Багато уваги системи БПД приділяє цифровій безбар’єрності, що стало особливо актуально у зв’язку із запровадженням карантинних обмежень, пов’язаних з COVID-19.Створена та розвивається довідково-інформаційна платформа правових консультацій «WikiLegalAid». Запроваджені додаткові сервіси для консультування людей. Тепер дистанційні звернення щодо отримання правової інформації, консультацій, роз’яснень надходять до системи БПД різними каналами зв’язку – електронною поштою, у Viber, Telegram, мобільний додаток «Безоплатна правова допомога», через форму зворотного зв’язку на офіційному сайті системи БПД, Skype-зв’язок, єдиний контактний номер системи БПД 0 800 213 103.

Цього року на сайті системи БПД запрацював Кабінет клієнта, який наразі надає можливість отримати онлайн безоплатну первинну правову допомогу. Згодом з’являться додаткові функції. Зокрема, можна буде звернутись із заявою про надання безоплатної вторинної правової допомоги, за умови наявності кваліфікованого електронного підпису.

Що треба ще зробити для того, щоб абсолютно всі люди відчули безбар’єрність у доступі до правової інформації та правосуддя?

«Зокрема, йдеться про покращення умов, за яких люди, незалежно від їх функціональних порушень чи комунікативних можливостей, матимуть доступ до правової інформації в різних форматах. Зокрема, це застосування великошрифтового друку при підготовці правопросвітницьких матеріалів, використання тифлокоментарів та субтитрування при підготовці відеоматеріалів з правової тематики тощо», – зазначив заступник директора Координаційного центру з надання правової допомоги Сергій Ющишин.

Необхідно провести широку просвітницьку кампанію щодо популяризації у суспільстві ідеї безбар’єрності та недискримінації за будь-якою ознакою. Так, найближчим часом система БПД планує провести низку правопросвітницьких заходів у межах інформаційної кампанії «Безбар’єрність», під час яких фахівці системи БПД у доступній формі розповідатимуть про права та можливості осіб з інвалідністю, людей поважного віку, запобігання та протидію дискримінації тощо.

 

Відвідати інформаційну сторінку «Безбар’єрність».