назад

Фахівці системи БПД консультують!

Як захистити права споживача житлово-комунальних послуг?

2017 04  26R1Закон України «Про житлово-комунальні послуги» визначає результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил як житлово-комунальні послуги.

Тобто, у розумінні зазначеного Закону, усі послуги, які забезпечують належні умови проживання (послуги з утримання будинків, вивезення побутових відходів, постачання електричної енергії, газо- та водопостачання, тощо) відносяться до житлово-комунальних послуг.

З огляду на норми вищезазначеного нормативно-правового акту очевидно, що учасниками відносин у сфері житлово-комунального господарства можуть бути виробники, виконавці, власники, а також споживачі житлово-комунальних послуг.

Права споживачів житлово-комунальних послуг

Відповідно до статті 1 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач – це фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу.

Законодавець визначив, що споживач житлово-комунальних послуг має право:

1. одержувати вчасно та відповідної якості житлово-комунальні послуги згідно із законодавством та умовами договору на надання житлово-комунальних послуг;
2. одержувати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання, порядок надання житлово-комунальних послуг, їх споживчі властивості тощо;
3. на відшкодування збитків, завданих його майну та/або приміщенню, шкоди, заподіяної його життю чи здоров’ю внаслідок неналежного надання або ненадання житлово-комунальних послуг;
4. на усунення протягом строку, встановленого договором або законодавством, виявлених недоліків у наданні житлово-комунальних послуг;
5. на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством;
6. на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім’ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
7. отримувати від виконавця компенсацію в розмірі, визначеному договором, рішенням суду або законодавством, за перевищення нормативних термінів на проведення аварійно-відновлювальних робіт;
8. на перевірку кількості та якості житлово-комунальних послуг у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Крім того, споживач має право на укладення договору з виконавцем відповідних послуг на профілактику, повірку, а також заміну або ремонт санітарно-технічних приладів, пристроїв, обладнання та засобів обліку, що вийшли з ладу.

Захист прав споживача житлово-комунальних послуг у разі порушення виконавцем умов договору

Як передбачено чинним законодавством, у разі порушення виконавцем житлово-комунальних послуг умов договору, споживач має право викликати його представника для складення та підписання акту-претензії споживача.

Звертаємо увагу! В акті потрібно зазначити строки, види, показники порушень та описати в чому саме полягає порушення ваших прав як споживача житлово-комунальних послуг.

У свою чергу, представник виконавця відповідної послуги зобов’язаний з’явитися на виклик споживача не пізніше строку, визначеного договором.

Якщо вимогу виконано і представник виконавця відреагував на виклик, необхідно скласти акт-претензію. Складений акт-претензія підписується споживачем та представником виконавця, що прибув за викликом.

У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі (приміром, сам споживач та двоє його сусідів).

Далі акт-претензію необхідно направити виконавцю відповідної послуги, який протягом трьох робочих днів з моменту його отримання має вирішити питання про перерахунок здійснених споживачем платежів або надати обґрунтовану письмову відповідь у задоволенні претензії.

Запам’ятайте! Навіть якщо виконавець відповідної житлово-комунальної послуги відмовив у задоволенні претензії, то ви маєте право звернутися до суду за захистом своїх прав.

Жанна Патєхіна,
начальник відділу комунікацій та
забезпечення доступу до публічної інформації