назад
04.10.19

Правова допомога громадянам є пріоритетом держави

Одним із завдань Програми діяльності Кабінету Міністрів України є юридичний захист для людини, яка опинилась у складній життєвій ситуації. Для цього мають бути забезпечені якісні, доступні та зручні сервіси безоплатної правової допомоги. Крім того, ефективна система доступу громадян до правової інформації має допомагати їм уникати правових помилок. Аби відповідати вимогам часу, система безоплатної правової допомоги запроваджує нові проєкти та ініціативи.

Уряд декларує якісну безоплатну правову допомогу тим громадянам, які не мають можливості самостійно захистити свої права та інтереси.

Для досягнення цілі мають бути забезпечені якісні, доступні та зручні сервіси безоплатної правової допомоги, створена ефективна система доступу громадян до правової інформації та впроваджений механізм виконання рішень Європейського суду з прав людини щодо України.

Критеріями досягнення мети визначені, зокрема, стрімке підвищення обізнаності про можливість отримати безоплатну правову допомогу (більш ніж удвічі, з 23% до 50%), та задоволеність якістю правових послуг (з 57% до 75% клієнтів).

 

Чого українцям слід чекати у розвитку безплатної правової допомоги

Якість. На додаток до стандартів якості безоплатної правової допомоги мають з’явитися сучасні проактивні механізми, які гарантуватимуть належні правові послуги.

Доступність. Правова допомога має надаватися на максимально ранній стадії виникнення потреби.

Зручність. Для громадян мають бути забезпечені сучасні сервіси та інклюзивність.

У планах більша зорієнтованість на топ-теми сьогодення. Насамперед правопросвітництво у сфері земельних відносин та реалізації інших реформ. Залучення широкої мережі волонтерів, які стануть амбасадорами системи БПД.

На додаток до можливості проконсультуватися телефоном чи через довідково-інформаційну платформу будуть створені нові онлайн-рішення у сфері права.

Планується спростити доступ до правової допомоги, запровадивши обмін даними між державними інституціями. ІТ-рішення будуть спрямовані на те, аби клієнти змогли подавати заяви на отримання правової допомоги дистанційно. Сьогодні для спрощення оформлення документів фахівці системи допомагають клієнтам отримати електронний цифровий підпис та відповідні електронні довідки з органів Державної фіскальної служби та Пенсійного фонду. Однак цього недостатньо, необхідна інтеграція з реєстрами та інформаційними системами фіскальної служби, органів поліції, прокуратури, прикордонної служби, судової системи.

Система безоплатної правової допомоги працює над альтернативними правовими механізмами. Це розвиток досудових механізмів врегулювання спорів та медіації, реалізація програми відновного правосуддя.

Комплексне реагування на проблеми. Клієнти паралельно з правовою мають отримувати психологічну, медичну, соціальну допомогу, без потреби кількоразових звернень по колу.

Мережа надавачів правової допомоги має стати максимально розгалуженою, водночас гарантувати єдині стандарти правової допомоги.

Що важливо

Гарантувати неупередженість у наданні безоплатної правової допомоги.

Громадяни мають отримати якісну правову допомогу незалежно від будь-яких зовнішніх впливів та обставин. Тому вже найближчим часом буде створено наглядову раду як визнаний у світі механізм унезалежнення системи БПД.

Реагувати на системні правові проблеми.

З цього року започатковано новий сервіс системи безоплатної правової допомоги — проведення досліджень правових потреб громад. Поряд із посиленням аналітичної спроможності це допоможе розуміти потреби людей, виявляти системні проблеми та реагувати на них, пропонуючи дієві рішення.

Пріоритети та ініціативи системи БПД підтримані вітчизняними та міжнародними експертами під час першої Київської міжнародної конференції з безоплатної правової допомоги. Конференція проходила 10-12 вересня 2019 року та об’єднала понад 300 учасників з 8 країн (Канади, Грузії, Нідерландів, Шотландії, Ізраїлю та ін.), у тому числі й представників адвокатури України.

Мовою цифр і фактів

Забезпечення потреби у правовій допомозі.

Найбільш актуальним для громадян є доступ до правової інформації та консультацій, це 80% випадків надання безоплатної правової допомоги (553,3 із 719,7 тис. у 2018 році). До єдиного контакт-центру за номером 0-800-213-103 надійшло 222 тис. дзвінків, з яких 35% — за отриманням правових консультацій. Також понад 352,5 тис. користувачів переглянули 797,5 тис. сторінок на довідково-інформаційній платформі правових консультацій «WikiLegalAid» з моменту її відкриття у вільному доступі (з грудня 2018 по вересень 2019 року).

Вторинну правову допомогу у цивільних та адміністративних справах у 2018 році надано у 75,3 тис. випадків, захист – у 91,1 тис. випадків.

Загалом слід констатувати стрімке зростання кількості звернень за правовою допомогою. Наприклад, якщо за 2016 рік зареєстровано 273,3 тис. звернень у цивільних та адміністративних справах, минулоріч – 628,6 тис.

Орієнтована на громадян інституціональна структура.

Сьогодні в Україні функціонує 535 точок доступу до безоплатної правової допомоги. Це 23 регіональні центри, 84 місцеві центри та 428 їх відділень – бюро правової допомоги, утворені у віддалених населених пунктах.

У системі працюють майже 2,3 тисячі фахівців, з них 1,5 тис. юристи, які безпосередньо забезпечують надання правової допомоги. Понад 6,7 тис. адвокатів включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу.

Формування системи безоплатної правової допомоги та її розвиток забезпечує Координаційний центр з надання правової допомоги, який входить до сфери управління Міністерства юстиції. Така інституціонально незалежна модель притаманна більшості розвинених країн, серед яких Канада, Нідерланди, Англія, Шотландія, Литва, Латвія та ін.

Натомість адміністрування надання безоплатної правової допомоги органами адвокатського самоврядування у світі визнане неефективним і прямо суперечить рекомендаціям міжнародних інституцій.

Ефективність державних видатків.

Удосконалення системи БПД відбувається у кількох напрямах. Насамперед це оптимізація та автоматизація внутрішніх процесів, посилення сервісної функції, завдяки чому знижуються адміністративні видатки. Якщо у 2016 році вони становили 30,7%, то минулого року — 24,8%, у наступному планується знизити їх до 22,2%. Крім того, щороку збільшується частка правових послуг, які надають штатні працівники – з 9,7% у 2016 році до 49,5% минулого року. Це дає змогу економити бюджетні кошти, адже середня вартість 1 години роботи працівника системи БПД (до сплати податків) у 2018 році становила 62,7 грн, 1 години послуги адвоката – 90,4 грн.

Варто додати, що в Україні видатки на систему безоплатної правової допомоги становлять лише 0,019% від ВПП, тоді як, наприклад, у Польщі 0,021%, Фінляндії 0,037%. Нідерландах 0,048%.

Більш детальну статистичну інформацію за 2018 рік та динаміку за попередні роки можна переглянути у звіті системи безоплатної правової допомоги.