назад

Просвіта для споживачів: на Хмельниччині започаткували «Споживчий лікнеп»

На Хмельниччині розпочали цикл заходів під загальною назвою «Споживчий лікнеп». Під час першого вебінару говорили про права й обов’язки споживачів та можливості для захисту порушених прав.

Як бути, якщо придбали неякісний товар або якщо річ не влаштовує покупця за своїми характеристиками, учасникам заходу розповідала юристка Регіонального центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги у Хмельницькій області Анна Бенькалович.

Упродовж 2020-2021 років до системи безоплатної правової допомоги на Хмельниччині звернулося понад 200 осіб з питаннями щодо порушення їхніх прав як споживачів.   Найчастіше юристів запитували про:

  • порядок повернення товару;
  • повернення коштів за неякісний товар;
  • розірвання договору про надання послуг;
  • повернення коштів за неякісний ремонт речі;
  • відмова в обміні товару або поверненні коштів за придбаний товар неналежної якості;
  • порушення прав споживачів персоналом закладів.

Така кількість і тематика звернень клієнтів свідчать про актуальність проблеми і потребу в організації просвітницьких заходів для споживачів, інформування їх про правові інструменти захисту їхніх законних інтересів. З цієї метою у Хмельницькій обласній універсальній науковій бібліотеці й започаткували цикл заходів, під час яких юристи системи безоплатної правової допомоги на Хмельниччині надаватимуть роз’яснення з питань, що цікавлять споживачів. З-поміж учасників вебінарів – мешканці громад області, зокрема працівники сільських бібліотек.

В Україні захист прав споживачів – це гарантований Конституцією контроль за якістю і безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт з боку держави.

Відповідно до законодавства споживач має право на:

  • захист своїх прав державою;
  • належну якість продукції та обслуговування;
  • безпеку продукції;
  • необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця)
  • обслуговування державною мовою відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
  • відшкодування майнової та моральної шкоди, завданої внаслідок недоліків продукції (дефекту в продукції), відповідно до закону;
  • звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
  • об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).

Утім, закон наділяє споживачів і низкою обов’язків. Так, перед початком експлуатації товару споживач має уважно ознайомитися з правилами експлуатації, викладеними в наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар. У разі необхідності роз’яснення умов та правил використання товару – до початку використання товару споживач повинен звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або до іншої вказаної в експлуатаційній документації особи, що виконує їх функції.

Користуватися товаром треба згідно з його цільовим призначенням та дотримуватися умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) в експлуатаційній документації. А щоб запобігти негативним для споживача наслідкам використання товару слід застосовувати передбачені виробником засоби безпеки з дотриманням передбачених експлуатаційною документацією спеціальних правил, в разі відсутності таких правил в документації – дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.

Якщо ж ви придбали товар і протягом встановленого гарантійного строку виявили в ньому якісь недоліки, то в строки, що встановлені законодавством, маєте право вимагати:

  • пропорційного зменшення ціни;
  • безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
  • відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У цій ситуації продавець (чи виробник) зобов’язані прийняти в споживача товар і задовольнити його вимоги.

За наявності в продавця (виробника) аналогічного товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості – протягом чотирнадцяти днів або за домовленістю сторін.

До того ж закон закріплює право споживача обміняти чи повернути товар належної якості протягом чотирнадцяти днів, не враховуючи дня купівлі, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Однак обміняти товар вам можуть лиш у тому разі, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий разом з проданим товаром або відтворений на дисплеї програмного реєстратора розрахункових операцій.

Як один із вагомих інструментів захисту прав споживачів слід розглядати звернення до суду. Згідно із законодавством споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов’язані з порушенням їхніх прав. При задоволенні вимог споживача суд одночасно вирішує питання щодо відшкодування моральної (немайнової) шкоди.