назад
17.08.23

Російські «вибори» на ТОТ — юридично нікчемні — Міністерство юстиції України

15 червня 2023 року центральна виборча комісія російської федерації — держави-агресора — прийняла чотири постанови про призначення на 10 вересня 2023 року на тимчасово окупованих територіях України, а саме в Донецькій, Луганській, Запорізькій та Херсонській областях, так званих виборів до окупаційних представницьких органів влади. Також на цей день призначено «додаткові вибори» в державну думу рф в одному з незаконно утворених окупаційною владою виборчих округів у місті Сімферополі.

Збройна агресія, насильна паспортизація громадян на тимчасово окупованих територіях, проведення виборів на таких територіях та примус громадян брати участь у них є не тільки грубим порушенням норм законодавства України, але і порушенням основоположних норм і принципів міжнародного права, у тому числі Статуту Організації Об’єднаних Націй. За ними усі члени ООН повинні утримуватися в їхніх міжнародних відносинах від порушення територіальної цілісності чи політичної незалежності будь-якої держави шляхом застосування сили чи погрози силою або в інший спосіб, несумісний із цілями Об’єднаних Націй (стаття 2). Також це є порушенням Гельсінського заключного акту Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975, Меморандуму про гарантії безпеки у зв’язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1994, Декларації про принципи міжнародного права, що стосуються дружніх відносин і співробітництва між державами відповідно до Статуту ООН, Женевської конвенції від 12.08.1949 про захист цивільного населення під час війни, IV Конвенції про закони і звичаї війни на суходолі, резолюцій Генеральної Асамблеї ООН, зокрема, 68/262 «Територіальна цілісність України», 71/205, 72/190, 73/263, 74/168, 75/192, 76/179, 77/229 «Ситуація з правами людини в тимчасово окупованих АР Крим та місті Севастополі (Україна)», 73/194, 74/17, 75/29, 76/70 «Проблема мілітаризації АР Крим та міста Севастополя, Україна, а також частин Чорного та Азовського морів».

19 червня 2023 року на сайті Представництва ЄС в Україні була розміщена заява Речника Представництва щодо намірів проведення рф у вересні 2023 р. «виборів» на тимчасово окупованих територіях, в якій, зокрема, наголошувалось, що російська федерація такими діями «порушує Статут ООН та незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України. Росія не має жодних законних підстав для таких дій на території України. Росія, її політичне керівництво та всі, хто причетний до організації цих так званих виборів, відповідатимуть за наслідки своїх незаконних дій».

Будь-які спроби організації підготовки та проведення на території суверенної незалежної України органами влади російської федерації та їх посадовими особами чи за їх сприяння псевдовиборів є нелегітимними, а їх результати не матимуть жодних юридичних наслідків та не можуть бути визнані міжнародною спільнотою.

За змістом статей 1, 2, частини першої статті 17 Конституції Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою державою; суверенітет України поширюється на всю її територію; складовою державного суверенітету є цілісність і недоторканність території України в межах існуючих кордонів; захист суверенітету і територіальної цілісності України є найважливішою функцією держави, справою всього Українського народу.

Систему органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні, які формуються шляхом проведення прямих демократичних виборів, визначено розділами IV, V, X, XI Основного Закону України, і лише такі органи мають право реалізовувати свої повноваження на території України. А, отже, утворення будь-яких органів влади держави-агресора на тимчасово окупованих українських територіях, зокрема шляхом проведення фейкових виборів, є юридично нікчемним.

Організацію підготовки та проведення виборів на території України до органів державної влади, органів місцевого самоврядування можуть здійснювати відповідно до Конституції та законів України тільки уповноважені законом суб’єкти — виборчі комісії, утворені згідно з вимогами законодавства України. Проте на тимчасово окупованих територіях Автономної Республіки Крим, Донецької, Луганської, Запорізької та Херсонської областей на сьогодні не утворені або не функціонують визначені законодавством України органи адміністрування виборів.

В Україні з 24 лютого 2022 року у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України діє правовий режим воєнного стану, в умовах якого положеннями частини першої статті 19 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» та статті 20 Виборчого кодексу України заборонено проведення будь-яких виборів.

Відповідно до статті 60 Конституції України ніхто не зобов’язаний виконувати явно злочинні розпорядження чи накази; за віддання і виконання явно злочинного розпорядження чи наказу настає юридична відповідальність.

Статтею 111-1 Кримінального кодексу України за участь в організації та проведенні незаконних виборів на тимчасово окупованій території або публічні заклики до їх проведення передбачено кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від п’яти до десяти років, а за організацію та проведення заходів політичного характеру, здійснення інформаційної діяльності у співпраці з державою-агресором та/або його окупаційною адміністрацією, спрямованих на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації чи збройних формувань та/або на уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України, за відсутності ознак державної зради, активну участь у таких заходах — у вигляді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років.

Також кримінальну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від десяти до дванадцяти років згідно зі статтею 111-2 Кримінального кодексу України тягне за собою пособництво державі-агресору: умисні дії, спрямовані на допомогу державі-агресору, збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора, з метою завдання шкоди Україні шляхом реалізації чи підтримки рішень та/або дій держави-агресора, збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора; добровільного збору, підготовки та/або передачі матеріальних ресурсів чи інших активів представникам держави-агресора, її збройним формуванням та/або окупаційній адміністрації держави-агресора.

Враховуючи викладене, громадяни України — виборці, які проживають на тимчасово окупованих територіях України — в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Луганській, Запорізькій та Херсонській областях, — повинні утриматися від участі в будь-яких заходах, зокрема, формуванні так званих виборчих органів, поширенні інформації чи агітації, спостереженні за псевдовиборами та інших заходах, спрямованих на організацію підготовки та проведення нелегітимних виборів до окупаційних органів влади держави – агресора, тим самим продемонструвати свою громадянську позицію, підтримати територіальну цілісність України та єдність Українського народу.

Також зазначаємо, що згідно із Законом України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія є головним органом, який наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів, всеукраїнського і місцевих референдумів (частина перша статті 1 Закону). 07 липня 2023 року Центральна виборча комісія видала постанову № 43 «Про нелегітимність організації підготовки та проведення російською федерацією будь-яких виборів на тимчасово окупованих територіях України», яка оприлюднена на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.

 

Джерело: https://minjust.gov.ua/news/ministry/rosiyski-vibori-na-tot-yuridichno-nikchemni