назад

У Кам’янському місцевому центрі з надання БВПД консультують щодо захисту прав споживачів

zНапередодні новорічних свят кожен хоче порадувати близьких та друзів подарунками. Не завжди у пориві новорічної метушні покупці ретельно перевіряють якість товару, його строки споживання. Як наслідок, дефекти часто виявляють у вже придбаному  товарі. Що робити в такому випадку та як повернути бракований товар? Консультують фахівці Кам’янського місцевого центру з надання БВПД.

Отже, регулювання відносин продавця і покупця здійснює Закон України «Про захист прав споживачів». Саме норми цього закону і є обґрунтуванням для повернення бракованого товару чи товару з недоліками.

У який строк ви можете повернути товар? 

За загальним правилом, якщо гарантії на придбаний товар немає, гарантійний строк протягом якого ви можете повернути товар є 14 днів.

Відповідно до ст. 9 ЗУ «Про захист прав споживачів»:

Споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості на аналогічний у продавця, в якого він був придбаний, якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути ним використаний за призначенням.

Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

В той же час законодавством встановлено певний перелік речей, які не підлягають поверненню споживачем. Це продовольчі товари, фрукти, овочі, а також такі непродовольчі товари, як білизна, дитячі іграшки, речі особистої гігієни тощо.

Що робити у разі, якщо вам продали бракований товар?

По-перше: при придбанні будь-якого товару, обов’язково вимагайте чек. Він є доказом того, коли і у якому магазині ви придбали бракований товар. Саме чек є підставою для продавця повернути вам гроші або замінити товар на новий, належної якості.

Якщо ви придбали річ у магазині роздрібної торгівлі, який не видає чеків, ви можете попросити продавця виписати вам квитанцію, у якій він має зазначити дату, суму, вид покупки, найменування торгової точки та її адресу.

ЗУ «Про захист прав споживачів» стаття 8:

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати:

1) пропорційного зменшення ціни;

2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;

3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач, в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов’язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:

1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми;

2) вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця (виробника), товар.

Якщо ви виявили недоліки у придбаному товарі необхідно піти до магазину, роз’яснити ситуацію, показати продавцю чек та вимагати або повернення коштів або заміну на товар належної якості. Якщо продавець відмовив вам у заміні неякісного товару або у поверненні грошей за нього, вам необхідно зафіксувати свою скаргу у книзі скарг та пропозицій. У скарзі детально опишіть ситуацію, що склалася із зазначенням дати покупки, самого товару та його недоліками. Адміністрація магазину повинна розглянути вашу скаргу протягом 14 днів і зафіксувати свою відповідь у книзі скарг та пропозицій. Бажано зробити копію або сфотографувати свою скаргу адже це може бути додатковим доказом у випадку, якщо адміністрація магазину не відреагує на неї.

У випадку, якщо протягом встановленого терміну адміністрація не відреагувала на вашу скаргу, або відповіла не на вашу користь, ви маєте право звернутись із заявою про захист своїх споживчих інтересів до Управління з захисту прав споживачів України. У заяві треба вказати місце знаходження і назву торгівельної точки, в якій був придбаний товар. До заяви необхідно буде додати чек та, за наявності, тех. паспорт речі.

Якщо Управління з захисту прав споживачів не вирішило вашу проблему, надалі ви маєте право звернутися до суду. Адже якщо продавці відмовляються замінювати вам придбану річ чи повертати гроші, вони порушують ваше право на належну якість продукції та обслуговування, передбачене законодавством України. 

Корисна інформація. Україна перша серед республік колишнього Союзу прийняла спеціальну норму, котра захищає права споживачів – Закон «Про захист прав споживачів». Для практичної реалізації Закону було утворено Державну інспекцію із захисту прав споживачів, яка в 1992 набула статусу Державного комітету України у справах захисту прав споживачів.

Нагадуємо, що Кам’янський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги знаходиться за адресою:  м. Кам’янське, вул. Москворецька 14, 1 поверх

Дізнатися розташування найближчого до вас бюро або місцевого центру з надання БВПД  можна за телефоном гарячої лінії 0 800 213 103